Inici > Congressos > IV Congrés de Pastorets > Ponències > Tecnologies digitals a escena

Àmbit tècnic | Dissabte 10.45 - 12.15 | Teatre del Casal

Tecnologies digitals a escena

Taller de tecnologies digitals i projeccions a càrrec d’Oriol Ibáñez, director tècnic, tècnic de llum i il·luminació i docent a l’Institut del teatre.

Resum de la ponència

 S’ha democratitzat i s’ha facilitat molt la tecnologia, perquè s’ha posat a l’abast de tothom.

A vegades s’incorpora la tecnologia com un recurs fàcil, però sense que sigui necessària, i amaga el treball escènic. Hem de tenir en compte què ens aporta i quins inconvenients ens pot portar per al desenvolupament de l’espectacle.

La taula de llums com a element de control global de l’espectacle: llums, motors, efectes, màquines de fum.

La taula de so digital: també se n’ha abaratit molt el cost. Hi ha eines per controlar el so i micros des d’aparells portàtils i per fer controls remots.

Intercom:  més enllà del walkie-talkie, hi ha sistemes full dúplex amb què tothom pot parlar alhora, no com el walkie, que després de parlar s’ha de tancar i donar pas a un altre emissor. Es pot regular per aplicació mòbil.

Focus leds Eurolight, Cameo, Spotlight (marques que tenen focus led amb molt bona relació qualitat-preu).

Utilització de fluorescents amb graelles o reguladors.

Focus mòbils: n’hi ha a uns preus assequibles, per substituir diversos focus: cal una taula de control potent, perquè necessiten diversos canals.  

El vídeo: té molts recursos, però cal tenir clar com s’ha de fer servir.

Seguiment de l’espectacle en vídeo. Nou sistema NDI que permet distribuir per xarxa d’internet a diversos espais del teatre per poder seguir l’espectacle.

Màquines de fum baix barates:  màquina fum baix marca Eurolight, es lloga a casa Smoke-Rent de Terrassa.

Oriol Ibáñez

Oriol Ibáñez Fauquer es formà com a tècnic de les arts de l’espectacle —en l’especialitat de Luminotècnia— a l’Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle (ESTAE) de l’Institut del Teatre. També realitzà el cicle formatiu de grau superior en Realització d’audiovisuals i espectacles a l’Escola de Mitjans Audiovisuals (EMAV).

Treballa amb l’artista, creador i performer Marcel·lí Antúnez (fundador de la Fura dels Baus) en un inici com a tècnic d’il·luminació i porta la direcció tècnica de l’estudi. Ha realitzat la direcció tècnica i els dissenys de llum dels darrers espectacles de l’artista (Protomembrana, Hipermembrana, Cotrone, Mitòtica i Pseudo), amb els quals ha fet gira per tot el món.

 

És membre de la companyia Guillem Albà, on ha dut a terme el disseny d’il·luminació i direcció tècnica dels espectacles Sketchofrenia, dirigit per Jango Edwards; Flirt, dirigit per Jordi Purtí (premi del públic de la Fira de Tàrrega 2010 i nominat a l’espectacle revelació dels premis Max 2011), Trau i Calma! dirigit pel mateix Guillem Albà.

Ha estat tècnic de llum, so i vídeo en diversos espectacles produïts pel Centre d’Arts Escèniques de Terrassa (CAET) i director tècnic del Festival Teatre de Terror 2010 (TDT) i del Festival TNT (Terrassa Noves Tendències) en les edicions que van des del 2010 al 2016, actualment segueix formant part de l’equip de direcció tècnica del Festival.

L’any 2014 entra a formar part de la direcció tècnica de la companyia del ballarí i coreògraf Roberto Olivan Performing Arts, és membre de l’equip de direcció del Festival Deltebre Dansa fins a l’actualitat, un festival internacional de dos setmanes de durada. Va fer la direcció tècnica i disseny d’il·luminació de l’espectacle de dansa contemporània Cuculand Souvenir.

També ha treballat, entre d’altres, per a l’escola d’arts escèniques Tracart, de Vilanova i la Geltrú; per a l’espectacle Lo Riu, produït pel Taller de Músics i dirigit per Bienve Moya; per a la companyia de dansa Lanònima Imperial (espectacle Musicolèpsia, coproduït i estrenat al Teatre Nacional de Catalunya); per a Pau Guillamet, Guillamino, i en diferents teatres de Catalunya. Actualment forma part de l’equip tècnic del Teatre Principal i de l’Auditori Eduard Toldrà, de Vilanova i la Geltrú.

Forma part de l’equip docent de l’Institut del Teatre de Barcelona, fent-hi col·laboracions puntuals.