Inici > Congressos > IV Congrés de Pastorets > Ponències > D’àngels caiguts a dimonis enfeinats: iconografies bosquianes i llegat medieval

Àmbit acadèmic | Dissabte 10.45 - 12.15 | Auditori Carulla

D'àngels caiguts a dimonis enfeinats: iconografies bosquianes i llegat medieval

Ponència a càrrec de Rosa Alcoy, Catedràtica d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona.

Els àngels rebels tenen una història llarga que descriuen de forma molt vistosa una quantitat ingent d’imatges. L’art de pintar els diables i el de representar els seus millors moments, el seu aspecte, la seva trajectòria i les funcions que els incumbeixen, adquireix amb Hieronymus Bosch (v. 1450-1516) un caliu especial, un to encisador i espectacular alhora, sobretot si s’avalua la diversitat formal de monstres diabòlics ideats pel pintor del Brabant. Consumada la famosa caiguda dels àngels renegats a l’Infern es desenvolupa, abans i després del Judici Final, la seva tasca infinita, eterna i caparruda. Els dimonis de Bosch són protagonistes, sempre a l’entorn dels humans, i revelen la fondària d’uns antecedents clars i imprescindibles i d’una tradició iconogràfica medieval fabulosa, densa i divertida, que conrea la percepció d’una espècie essencialment malèfica, ben lluny d’escatimar les ironies o obviar les comicitats del seu destí.

Rosa Alcoy

Rosa Alcoy és catedràtica d’Història de l’Art a la UB, creadora i directora del Grup consolidat EMAC. Romànic i Gòtic i coordinadora, del 1997 ençà, de diversos projectes per a la catalogació i estudi de l'art català conservat fora de Catalunya,així com d’unes Accions integrades Itàlia-Espanya. Dirigeix la revista Matèria. Revista internacional d’Art, del Departament d'Història de l'Art de la UB, del qual va ser Cap d’estudis (2008-2012), on és membre de les comissions de Doctorat i del Màster d'estudis avançats en Història de l'Art. Coordinà el projecte Xarxes docents per a l’art medieval a Catalunya (MQD, 2006-2008).

És experta en pintura medieval i ha publicat també estudis sobre escultura gòtica i art dels segles XIX i XX. Guardonada amb diferents premis, entre els quals el Premi Iluro de monografia històrica i el Premi Vilafranca, ha coordinat catàlegs i ha comissariat diverses exposicions i és autora dels llibres: El cementiri de Lloret de Mar: indagacions sobre un conjunt modernista (1990); Pintures del gòtic a Lleida (1990); Joan Mates pintor del gòtic internacional (1997), El retaule de Santa Anna del castell de l’Almudaina i els seus mestres (2000), Eduard Alcoy a Mataró (2000); Sant Jordi i la Princesa (2004), La Catalogna e Bizancio dal romanico al gotico (2014). Va dedicar la seva tesi, amb el Premi extraordinari de doctorat (1989), al taller dels Bassa i ha fet nombroses incursions en l’estudi de la  pintura, la miniatura i el vitrall medievals. És col·laboradora del Corpus Vitrearum de Catalunya de l’IEC i, el 2014, va publicar un estudi extens sobre l’evolució del vitrall medieval a Catalunya (CVMA). Ha curat l’edició de diversos volums internacionals, entre els quals: El Trecento en obres (2009), Contextos 1200 i 1400 (2012) i Art Fugitiu (2014),  a més  d’altres publicacions del Grup Emac. Té especial interès pels estudis de pintura, iconografia i teoria de l’art, i per la il·lustració de manuscrits, camp en què destaquen contribucions sobre el Llibre d’Hores de Maria de Navarra, el Saltiri anglo-català de París (ed, M. Moleiro)i altres còdexs vinculats al taller i entorn de Ferrer Bassa. Enguany ha estat assessora científica de l’exposició Hagadàs Barcelona. L’esplendor jueu del gòtic català (MUHBA, 2015).