Inici > Congressos > IV Congrés de Pastorets > Ponències > Adaptació dels Pastorets a la realitat de gènere i als nous temps

Àmbit direcció i gestió | Dissabte 10.45 - 12.15 | Sala Llucià Navarro

Adaptació dels Pastorets a la realitat de gènere i als nous temps

Taula rodona amb Roc Esquius, Climent Ribera i Txell Roda.

.

Roc Esquius

Dramaturg, director i actor nascut a Súria i format a la Sala Beckett i a l’Estudi Nancy Tuñón de Barcelona, fundador i membre actiu de la Companyia Dara i de la companyia Peripècies, resident a la sala Beckett. Ha participat en els Pastorets de Folch i Torres des que va néixer i n’ha escrit un parell: un musical per a tres intèrprets i un de gran format amb una clara i renovada visió de gènere.

Autor d’iMeEl Catalon d’una nit d’estiuMars JoanEls pastorets de la MartinaClaqué o noLikesSàpiensELIL’AltreEls Pastorets de casa nostra i Angle Mort. Les sis primeres dirigides per ell mateix i estrenades per la companyia Dara, Sàpiens estrenada amb direcció de Sergi Belbel i ELI d’Antonio Calvo. Angle Mort és co-escrita amb Sergi Belbel i dirigida per Lluís Elías. Totes les seves obres han estat estrenades a Barcelona.

En audiovisuals, ha treballat en el guió de Si no t’hagués conegut, sèrie de televisió de Netflix, TV3 i DiagonalTV, creada per Sergi Belbel i ha creat el curt #Coronfinats. També ha escrit la sèrie Usted dirá, per a Impala Producciones.

L’autor combina la dramatúrgia i la direcció amb la interpretació, tant de teatre, com d’audiovisual, i també amb la formació pedagògica, com a professor regular de muntatge teatral, d’interpretació i de dramatúrgia. També crea esdeveniments personalitzats, formacions, gales, i altres encàrrecs.

Actualment treballa de professor d’interpretació a la universitat l’Ídem de Barcelona i duu el seu propi espai d’investigació teatral.

Com estudis superiors, té la carrera d’enginyeria informàtica per la Universitat Autònoma de Barcelona i és tecnòleg, així com monitor en el lleure i altres formacions eclèctiques. Durant 10 anys ha treballat d’informàtic a Davantis, una start-up d’intel·ligència artificial.

Actualment viu al barri del Clot, a Barcelona.

Climent Ribera

Format com a actor al “Col·legi de Teatre de Barcelona.” Completa la seva formació fent cursos de dramatúrgia a l’obrador de la “Sala Beckett” amb Esteve Soler i Marc Artigau. És un dels creadors, juntament amb Irene Mas, Anna Moreno i Berta Portabella, de la companyia “Qüestió de 4” (2008-19), on va desenvolupar els seus primers espectacles de creació pròpia. I més tard fa el mateix amb “La Rata Produccions” (2018).

Ha estat l’ajudant de direcció a “Els Pastorets de Calaf” (Dir. Mireia Cirera, 2018-20) i dirigeix “Els Pastorets de Balsareny” (2018-actualitat). Actualment forma part de la direcció artística de “La Fira de la Aixada” de Manresa, juntament amb Tàtels Pérez, Mireia Cirera i Dani Ledesma, i ho compagina amb altres encàrrecs, tallers i projectes personals.

Txell Roda

Pertany a una família de dinamitzadors teatrals i socis culturals amb una llarga tradició al món de les arts escèniques a Catalunya. El seu perfil professional és polièdric i la trobareu treballant com a gestora cultural, promovent projectes, potenciant creadors, impartint classes de teatre, dirigint espectacles per encàrrec en àmbit amateurs i professionals, i realitzant les seves pròpies creacions.

La seva concepció del treballa escènic parteix de l’acció física com a primer estímul per construir una interpretació plena de matisos. Tot i que treballa bàsicament a partir del teatre textual utilitza elements escènics com a creadors d’espais i amb elements plenament integrats dins de la dramatúrgia gairebé com un personatge més de la seva aposta conceptual de posada en escena.

Crea atmosferes utilitzant la música i la il·luminació no com un element decoratiu sinó com generador d’espais de fissió, metonímics i meta teatrals que ajudin a l’actor en la seva interpretació i creïn un suport vivencial i conceptual.

Per a ella els assajos no deixen de ser laboratoris de creació on els petit estímuls poden fer avançar la proposta teatral. No desatén el seu compromís amb el públic sempre buscant la complicitat partint de la creença en la seva capacitat analítica i crítica. Amb els actors fa seva la màxima Grotowskiana: “doneu-me un marge de confiança” i la Picasiana: “Jo no busco, trobo”.

Afirma que, en escena, res és gratuït. Si l’haguéssim de definir dins d’uns paràmetres estètics diríem que és una minimalista barroca.

Vídeo de la taula rodona
Reprodueix vídeo